Over de RPO
De RPO is het samenwerkings- en coördinatieorgaan en voert de publieke mediaopdracht op regionaal niveau uit. We coördineren de beleids- en verantwoordingscyclus voor de regionale publieke omroep, stimuleren samenwerking tussen regionale publieke omroepen en bevorderen een efficiënte inzet van middelen. Daarbij zijn drie zaken leidend: de uitvoering van het aangescherpte en verdiepte concessiebeleidsplan (CBP) Liefde voor de regio, de prestatieovereenkomst én de begroting.
Ook zijn we verantwoordelijk voor de uitvoering van een project dat gefinancierd wordt door het Rijksprogramma Werk aan Uitvoering (WaU). Dit project draagt bij aan een betere publieke dienstverlening en richt zich op wendbaarheid, innovatie en digitale transformatie. We voeren onze taken uit in nauw overleg met de dertien regionale publieke omroepen.

Onze strategische prioriteiten
- Journalistieke kwaliteit verhogen
- Breed én intensief samenwerken
- Digitale transformatie omarmen
- Innovatie samen organiseren
- Werken aan diversiteit en inclusie
- Talenten werven en behouden
- Bereik verbreden en verdiepen
Zo werkten we in 2024 aan onze strategische prioriteiten
1. Journalistieke kwaliteit verhogen
De regionale publieke omroep garandeert onafhankelijke journalistiek in alle regio’s. Elke omroep heeft daarvoor een redactieraad, redactiestatuut en regionale mediaraad. Jaarlijks organiseren we een kennisdag voor de dertien regionale mediaraden. In 2024 informeerden wij de mediaraden over belangrijke ontwikkelingen bij de regionale publieke omroepen: data, sociale media-analyses, trends in kijkersgedrag en de samenwerking met lokale omroepen.
Reflectieve journalistiek
Om de regionale journalistiek nog relevanter en waardevoller te maken, besteden de redacties van de regionale publieke omroepen veel aandacht aan thema’s als nieuwsbehoeften, nieuwsmijding en journalistieke reflectie. In 2024 volgden de eerste omroepen daarom intensieve trainingen onder de noemer ‘reflectieve journalistiek’. Daarin leerden ze met welke kennis, vaardigheden en instrumenten een journalistieke redactie haar publiek goed kan begrijpen, bereiken en bedienen. Hierbij is nadrukkelijk sprake van tweerichtingsverkeer: redacties kijken niet alleen naar het publiek, maar ook naar zichzelf. Zo kijken ze ook kritisch naar de journalist, de redactie en de eigen journalistieke werkwijzen. In 2025 krijgt de training een vervolg bij andere omroepen.
2. Breed én intensief samenwerken
We werken breed en intensief samen. Dat doen we onderling, tussen de omroepen en onze eigen organisatie, en met onze belangrijkste externe partners NPO, NOS en Nederlandse Lokale Publieke Omroepen (NLPO).
Journalistieke alliantie met NOS
In 2024 breidden de regionale publieke omroepen en de NOS hun journalistieke alliantie verder uit. Ze werken nu nauwer samen om content te verdiepen en te verrijken. De samenwerking begint eerder in het redactionele proces. De redacties doen gezamenlijk onderzoek en maken samen journalistieke producties. Ook volgen medewerkers van de regionale publieke omroepen en de NOS gezamenlijk verschillende trainingen.
Publiek Journalistiek Huis
Samen met de NOS en de NLPO gingen we aan de slag met het Publiek Journalistiek Huis: een virtuele hub waar gezamenlijke redacties werken aan hoogwaardige publieke journalistiek. Door de krachten van de drie partners optimaal te benutten, stijgen de kwaliteit, het bereik en de impact van de publieke journalistiek op lokaal, regionaal en landelijk niveau. Zo laten we het publiek zien hoe journalistieke organisaties samenwerken, elkaar versterken en naar elkaar verwijzen.
Journalistieke alliantie met NLPO
Na de uitbreiding van de succesvolle samenwerking met de NOS was het vanzelfsprekend om ook een alliantie met de NLPO te starten. In februari 2024 ondertekenden we die alliantie. Daarmee zetten we een mooie stap naar meer samenwerking tussen de drie lagen van het publieke omroepbestel. Ook deze alliantie kreeg een plek in het Publiek Journalistiek Huis.

Bureaus Lokaal
Naar voorbeeld van het succesvolle Bureau Regio (de gezamenlijke redactie van de dertien regionale publieke omroepen op de NOS-redactievloer) begonnen we in samenwerking met de NLPO en de NOS zogenoemde Bureaus Lokaal. Ondersteund met een subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) startten in het laatste kwartaal van 2024 vijf pilots, de ‘proeftuinen’. Het doel is om een solide fundament te leggen waarop de lokale, regionale en landelijke publieke omroepen
verder kunnen bouwen.
De proeftuinen zijn:
- Friesland: een samenwerking van Omrop Fryslân, RTV NOF en Omroep Zilt. In 2025 is ook de lokale-/streekomroep Spanneburg aangesloten.
- Overijssel: een samenwerking van Oost, 1Twente en Salland1.
- Noord-Brabant: een samenwerking van Omroep Brabant, DTV Nieuws, Studio040, ZuidWest TV, en Omroep Tilburg.
- Zuid-Holland, regio Den Haag: samenwerking tussen Omroep West en WOS, Studio Alphen, Bollenstreek Omroep, Den Haag FM, Omroep Delft en Feel Good Radio.
- Zuid-Holland, regio Rotterdam-Rijnmond: een samenwerking tussen Rijnmond en RTV Dordrecht, Streekomroep Twee, OPEN Rotterdam, Omroep Archipel.
In de oprichtingsfase leerden de projectdeelnemers elkaar kennen en bereikten ze overeenstemming over de gewenste koers en aanpak, zowel voor de overkoepelende samenwerking als voor de afzonderlijke proeftuinen. De projectkaders zijn aangescherpt en de governance is ingericht. Een projectleider begeleidt het proces. Vier werkgroepen zijn aan de slag gegaan met de thema’s techniek, opleidingen, onderzoek en journalistieke samenwerking.
3 Digitale transformatie &
4 Innovatie samen organiseren
Vanuit het RPO Transformatieteam werken de regionale publieke omroepen samen met de RPO aan digitale transformatie en innovatie. Het multidisciplinaire team van zo’n twintig medewerkers van verschillende omroepen zet de gezamenlijke strategie, roadmap en werkwijze om in concrete acties. In 2024 werkte het Transformatieteam aan een tiental pilotprojecten over veranderend mediagedrag en relevante technologische ontwikkelingen, vaak met als doel het bereiken van nieuwe doelgroepen.
Of het nu ging om een eigen on demand propositie voor het grote scherm (pilotproject Bigscreen), om nieuwe mogelijkheden voor personalisatie (pilotprojecten Regio-overstijgende sign-in en Aanbevolen voor jou), of om innovatieve formats voor platformen als Instagram en TikTok (pilotprojecten Platformen van de Toekomst en Formatversneller): het Transformatieteam ging er in 2024 mee aan de slag. Daarnaast liepen er diverse zogenoemde randvoorwaardelijke projecten als het Jongerenpanel Media en een leiderschapsprogamma. Het Transformatieteam liet zich inspireren door externe stakeholders, zoals Universiteit Utrecht, 3voor12, Nxt Museum, Universiteit van Amsterdam, Media52, Hogeschool Utrecht, BOOS, Rijksuniversiteit Groningen, 3Vraagt, Represent Yourself, Vrije Universiteit Amsterdam en Das Mag.
Artificial intelligence
De regionale publieke omroepen onderzochten in 2024 hoe zij artificial intelligence (AI) verantwoord kunnen toepassen in de publieke mediaopdracht. Bijvoorbeeld door te onderzoeken hoe AI ondersteunende (journalistieke) werkzaamheden kan versnellen en content kan personaliseren voor een specifieke doelgroep. Dat deden zij gezamenlijk én individueel op de eigen redacties.
Visie op AI
Bij de inzet van AI mag een heldere visie niet ontbreken. Onderdeel daarvan zijn redactionele richtlijnen die ervoor te zorgen dat het gebruik van AI past binnen journalistieke principes en publieke waarden. Door de snelle ontwikkeling van AI, de veranderende kijk erop en het groeiende begrip van deze technologie is een werkwijze nodig die de richtlijnen continu toepasbaar en actueel houdt.
Het Transformatieteam adviseerde de hoofdredacteuren van de regionale publieke omroepen in 2024 om de volgende richtlijnen te volgen:
- Maak menselijke beoordeling altijd onderdeel van de toepassing van AI in het journalistiek proces.
- Wees tegenover het publiek transparant over het gebruik van AI in het journalistieke proces.
- Pas AI uitsluitend toe als journalistieke waarden zijn gewaarborgd.
- Ga bij de toepassing van AI verantwoord om met (persoonlijke) data.
- Test AI-tools voorafgaand aan de toepassing en monitor de toepassing op de redactie.
- Ontwikkel bij iedereen op de redactie een bepaald kennisniveau over AI.
- Neem als (hoofd)redactie verantwoordelijkheid voor de toepassing van AI in het journalistieke proces.
AI Update Calls
In 2024 startten we met AI Update Calls. Daarmee faciliteren we de kennisdeling over AI tussen de regionale publieke omroepen. Zo’n vijftig betrokken professionals van de omroepen namen deel.
Doelgroepgericht werken
Het Transformatieteam zette verschillende pilotprojecten op om beter in te spelen op specifieke doelgroepen.
- Project Blindspot richt zich op nieuwe manieren om in contact te komen met meer diverse doelgroepen én met doelgroepen die amper bereikt worden. Daarvoor ging het Blindspot-team actief op zoek naar deze doelgroepen en bood ze een podium voor bereik en interactie.
- Project Nieuwsverleiders experimenteert met een nieuwe aanpak om mensen te bereiken die aangeven het nieuws te mijden. Daarbij staat naar hen luisteren vanuit een open houding voorop.
- Het experiment Kalm An – met een redactie van, voor en door jongeren en gestart door Omroep Gelderland, RTV Noord, RTV Drenthe en Oost, vond met succes een plek bij Omroep Gelderland.

Samenwerkingen sociale media
De samenwerkingen tussen de sociale media redacties van de regionale publieke omroepen kwamen tot uiting in de Social Club appgroep, de Social Club Calls, Social Club Dates en de eerste Social Club Awards: Best of 2024. Zo’n honderd sociale media redacteuren vonden elkaar in 2024 op een laagdrempelige manier en deelden kennis over nieuwe platformen en formats.

Bootcamp digitale journalistiek
In 2024 zetten P&O-medewerkers van de regionale publieke omroepen het eerste gezamenlijke opleidingsprogramma op: Bootcamp digitale journalistiek. Dit heeft als doel om medewerkers digitaal wendbaarder te maken en koppelt ervaren journalistieke medewerkers aan nieuwkomers die digitaal vaardig zijn. Het idee is dat zij over en weer veel van elkaar leren en dat het programma wordt verduurzaamd en permanent binnen de organisaties wordt opgenomen op basis van een train-de-trainer traject. De eerste bootcamp is in maart 2025.
Jongerenpanel Media
Met het Jongerenpanel Media – in samenwerking met de Nationale Jeugdraad (NJR) – willen we de jongere doelgroepen van de regionale publieke omroepen beter leren kennen. In het voorjaar van 2024 was de kick-off van het Jongerenpanel bij Beeld en Geluid in Hilversum.
Zo’n honderd jongeren namen deel aan deze levendige, digitale community. Ze kwamen in 2024 acht keer bijeen in co-creatieve sessies met geïnteresseerden van de regionale publieke omroepen. Daar bespraken ze thema’s als woningnood, mentale gezondheid en armoede. Ook vulden ze wekelijks een digitale vragenlijst in.

Marie Colsen over het Jongerenpanel Media
“Het nieuws is voor jongeren niet altijd even toegankelijk”, zegt Marie Colsen. Ze is
lid van het Jongerenpanel Media van de RPO, waarmee regionale publieke omroepen
aansluiting zoeken bij jongeren tussen de 18 en 29 jaar. Lees hieronder het volledige interview.
In 2024 gingen de jongeren aan de slag met thema’s zoals verbinding en polarisatie, woningnood, mentale gezondheid en kansenongelijkheid. Bij elk onderwerp kwam ook de relatie tussen hun mediagedrag en het media-aanbod van de regionale publieke omroepen aan bod. Elke omroep heeft twee jongerenambassadeurs die input geven voor de themakeuze en de vragenlijsten. Ook gaan ze actief aan de slag met de input van de jongere
Leiderschap in Media
In samenwerking met het departement Media- en Cultuurwetenschappen van de Universiteit Utrecht ontwikkelden we een leiderschapsprogramma over digitale transformatie. In 2024 gingen de eerste drie labs van start. Directeuren en hoofdredacteuren van alle regionale publieke omroepen nemen deel aan het programma. Zij verdiepen zich in digitale transformatie en media-innovatie. Tegelijkertijd werken ze aan hun leiderschapsvaardigheden zodat ze hun organisaties bij de hand kunnen nemen in een snel veranderend medialandschap. Ze wisselen inzichten uit over het creëren van inclusieve en innovatieve formatsmediaomgevingen en bespreken ethische strategieën rond AI en datagebruik. De opleiding combineert kennis en inzichten over leiderschap met concrete vraagstukken uit de mediawereld.
5 Talenten werven en behouden &
6 Werken aan diversiteit en inclusie
De regionale publieke omroepen zetten zich in voor goed werkgeverschap door te focussen op talentontwikkeling, diversiteit en inclusie. Zo worden we aantrekkelijker voor nieuwe medewerkers en blijft talent langer in de organisatie.
Samen met de omroepen:
- Gaan we voor een personeelsbestand dat een goede afspiegeling is van de samenleving en waarin iedereen zich veilig, gewaardeerd, gerespecteerd en betrokken voelt.
- Moedigen we een goede werk-privébalans aan, zodat medewerkers duurzaam inzetbaar blijven.
- Creëren we kansen voor medewerkers van de omroepen om de verschillende rollen in het medialandschap te verkennen en hun talenten verder te ontwikkelen.
Om bovenstaande te bereiken is elke regionale publieke omroep – en de sector als geheel – gebaat bij een gezamenlijke aanpak.
Werven, ontwikkelen, behouden
In 2024 versterkten de regionale publieke omroepen hun samenwerking bij het werven, ontwikkelen en behouden van talent én werkten ze samen aan een sterkere positionering als aantrekkelijke werkgever.
Werving spitst zich toe op jonge instroom. Dat is van strategisch belang voor de personele continuïteit, zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt. Ook wierven de omroepen in 2024 stagiaires en medewerkers voor werkervaringsplekken en maken ze zich hard voor het werven en gezamenlijk opleiden van medewerkers met een diverse achtergrond. Zo willen ze divers talent aantrekken en behouden.
Werven en talentontwikkeling gaan vaak hand in hand, zoals bij stage- en werkervaringsplekken en het opleiden van divers talent. In 2024 kwam talentontwikkeling bij de dertien regionale publieke omroepen ook tot uiting in uitwisselingsprogramma’s en deelname aan diverse stage- en carrièremarkten.
De positie van de omroepen als werkgever
In 2024 deden we onderzoek naar de rol en positie van de omroepen als werkgever. Op basis van de uitkomsten zullen de omroepen in 2025 samen een plan van aanpak formuleren dat laat zien wat de meerwaarde van de omroepen als werkgever is.
Regionale media en identiteit
Het regionale media-aanbod weerspiegelt de regionale identiteit. Diversiteit speelt hierin een belangrijke rol en manifesteert zich in regionale verschillen. Zo wordt in sommige regio’s Keti Koti uitgebreid gevierd, terwijl in andere provincies Pride een grote rol speelt. Dit soort evenementen versterken niet alleen de cultuur, maar ook de zichtbaarheid van verschillende gemeenschappen. Het tonen van de regionale identiteit (via bijvoorbeeld documentaires en thema-uitzendingen) versterkt de regionale cultuur.
Omroep Fryslân in digitale transformatie
‘Online eerst’ is al lange tijd dé koers bij Omrop Fryslân. Maar online verandert razendsnel. Hoe neemt directeur Houkje Rijpstra haar omroep daarin mee? “Bij verandering hoort afscheid nemen, met gevoelens van rouw en verlies.” Lees hieronder het volledige interview.
Onderzoek
We wilden meer inzicht krijgen in hoe het publiek diversiteit en inclusie ervaart bij hun regionale publieke omroepen. In 2024 hebben we met Motivaction een landelijk online onderzoek uitgevoerd.
De regionale publieke omroepen willen aansluiten bij de binding die hun publiek heeft met de regio. Deze verbondenheid blijkt groot:
- 89 procent van de respondenten van het onderzoek woont langer dan tien jaar in zijn provincie.
- 71 procent is vertrouwd met de streektaal.
- De helft van de respondenten vindt het huidige gebruik van streektaal in de publieke media precies goed, terwijl een vijfde aangeeft dat dit nog meer mag.
- Bijna de helft (46 procent) van de ondervraagden vindt dat zijn regionale omroep voldoende regiogenoten die op henzelf lijken vertegenwoordigt in nieuwsberichten en programma’s.
De perceptie van de verschillende diversiteitsvormen loopt uiteen. Deze resultaten tonen aan dat er nog stappen nodig zijn om diversiteit en inclusie in de regionale media te verbeteren.

7 Bereik verbreden en verdiepen
Als we in de gaten houden waar het publiek in al zijn verscheidenheid behoefte aan heeft, kunnen we als regionale omroep nóg gerichter daar zijn waar het publiek is. Onderzoek helpt ons om te bepalen waar en hoe we ons publiek het beste bereiken. Data geeft inzicht in de haalbaarheid van onze doelen. Ons overkoepelende RPO Datateam stimuleert ‘datageïnspireerd’ werken op redacties. Zo bereiken we de inwoners van de regio beter en vollediger via apps, sites en sociale media.
Aantrekkingskracht sites en apps
In 2024 lag de nadruk op het verbeteren van de aantrekkingskracht van sites en apps door bij content meer rekening te houden met het publiek. Elke regionale omroep heeft hier inmiddels zijn eigen dataredacteur voor. Daarmee zetten zij grote stappen in het verbeteren van de kwaliteit van het bereik en azen meer bezoekers meer berichten van de regionale publieke omroepen. De dataredacteuren maken gebruik van gezamenlijke instrumenten, zoals SmartOcto, dat bij alle omroepen en Bureau Regio in gebruik is. Twee senior datamedewerkers ondersteunen vanuit de RPO de redacties bij het doorvoeren van veranderingen.
Key performance indicators
Zeven data-analisten helpen de dataredacteuren bij diepgravende analyses en trendonderzoek. Met hen ontwikkelden we kpi’s – maatstaven voor succes zoals aandacht en loyaliteit – voor online berichten en sociale media. Het Datateam stemde deze KPI’s af met de hoofdredacteuren. Voor 2025 formuleerden we groeidoelstellingen voor deze KPI’s, de omroepen vertaalden die naar eigen interne doelstellingen. Zo werken we niet alleen aan succes, maar meten we het ook.
Formats voor minder goed bereikte doelgroepen
We willen ook weten wat het publiek wil. Het Datateam en het Transformatieteam startten op basis van een doelgroeponderzoek onder 1.500 respondenten per regio met een experiment: elke omroep werkte voor een minder goed bereikte doelgroep een onderwerp uit in een format dat aansluit bij de behoeften van die doelgroep. Een mooi voorbeeld daarvan is het sociale media format Daevanmich van L1, dat zich richt op jonge ouders in Limburg. De opmerking ‘dat zou die van mij nooit doen’ staat centraal. In totaal startten bij elf omroepen zulke experimenten. Begin 2025 worden die geëvalueerd. Bij succes kunnen de formats opgeschaald worden naar alle regionale publieke omroepen.
Meer aandacht voor sociale media
In de tweede helft van 2024 verbreedden we de aandacht naar sociale media. We namen een programma in gebruik voor het volgen van statistieken van sociale media. Ook hier delen de omroepen onderling de gegevens, die ze vervolgens vergelijken en inzetten voor gezamenlijke analyses. In 2024 liet het Datateam zich meerdere malen adviseren en inspireren door specialisten uit de markt. Zo gaf digitaal strateeg Jaap van Zessen de redacties concrete tips om hun bereik verder te verbeteren en deelde een data-analist van AVROTROS zijn expertise op het gebied van datagedreven werken. Met deze adviezen maken omroepen sneller stappen in hun digitale ontwikkeling.

Blijvende focus op terugkerende kernactiviteiten: coördinatie en samenwerking
In 2024 richtten we ons onverminderd op onze kernactiviteiten coördinatie en samenwerking.
Onze activiteiten op het gebied van coördinatie
- Uitvoeren van het concessiebeleidsplan 2022-2025 en het bewaken van de gezamenlijke koers en de strategische prioriteiten.
- Opstellen van gezamenlijke strategieën voor het concessiebeleidsplan 2026-2030.
- Coördineren van sectorbrede projecten op het gebied van samenwerking, journalistiek, innovatie en digitale transformatie.
- (Continu) uitvoeren van het bereiks- en waarderingsonderzoek.
- Bijdragen aan – en volgen van – mediaonderzoeken.
- Deelnemen aan overleggen tussen werkgevers- en werknemersorganisaties over de cao, de Fair Practice Code en de sociale regeling.
- Stroomlijnen van het freelancebeleid voor de regionale publieke omroepen.
- Opstellen klokkenluidersregeling, integriteitsregeling en externe klachtencommissie voor alle regionale publieke omroepen.
- Vertegenwoordigen van de regionale publieke omroepen in overleg met de landelijke overheid, landelijke en lokale omroepen, mediaorganisaties en maatschappelijke organisaties.
Onze activiteiten op het gebied van samenwerking
- Stimuleren van gezamenlijke inkoopprocedures en het aangaan van collectieve overeenkomsten op het gebied van beeldmateriaal, trainingen etc.
- Stimuleren van gezamenlijke inkoop en gebruik van een leermanagementsysteem (LMS).
- Coördineren van de distributie van de aanbodkanalen van de omroepen, waaronder aanlevering van televisie- en radiosignalen aan pakketaanbieders en projectcoördinatie voor applicaties voor smart-tv’s.
- Fungeren als contractbeheerder voor digitale radio en het coördineren van de etherdistributie via DAB+. Met in 2024 veel aandacht voor het verbeteren van de ontvangst en de dekking van de verschillende netwerken.
- Stimuleren en voorbereiden van duurzame archivering van onze regionale content in samenwerking met het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid.
- Stimuleren van veilig werken; onder meer door het onder de aandacht brengen van, en bijdragen aan, PersVeilig.
- Stimuleren van nieuwswijsheid en het participeren in initiatieven zoals DichterBijNieuws van het Netwerk Mediawijsheid (waaronder burgerdialogen en bezoek van journalisten aan schoolklassen).
- Bieden van beleidsadvies, trainingen en ondersteuning aan omroepen bij maatschappelijke en bestuurlijke uitdagingen, waaronder sociale veiligheid en diversiteit, en het beschikbaar stellen van standaardmodellen.
- Faciliteren van sectorbrede digitale transformatieprojecten en nieuwe technologieën, zoals AI-tools en data-analyseplatforms.
Verder speelden we een uitvoerende rol bij tal van samenwerkingsactiviteiten tussen regionale publieke omroepen. Deze samenwerkingen bevorderen een efficiënte inzet van middelen, dragen bij aan journalistieke kwaliteit, een groter publieksbereik en snellere innovatie. Daarnaast zorgen we voor kostenbesparingen via gezamenlijke inkoopprocedures en collectieve overeenkomsten namens meerdere omroepen. We coördineren deze projecten via diverse overlegstructuren; de regionale publieke omroepen blijven inhoudelijk en financieel verantwoordelijk.
In een aparte bijlage bij dit jaarverslag rapporteren we over de uitvoering van de prestatieafspraken.
RPO bureau
De RPO is een kleine, platte organisatie met korte lijnen, een open communicatie en prettige sfeer. Jan Müller voert het dagelijks bestuur. Het team bestaat uit negen medewerkers (7,11 fte) met een vast dienstverband. Daarnaast zetten we in 2024 verschillende externe specialisten in voor onder meer programmamanagement, onderzoek, communicatie, controlling en human resources.
In 2024 breidden we onze werkruimte uit. De gang en kamers maakten plaats voor een open, flexibele omgeving voor werken en activiteiten. We gebruikten de nieuwe ruimte in 2024 intensief voor trainingen en bijeenkomsten van het Datateam, het Transformatieteam, het overleg van directeuren (ORO) en overleggen van de diverse hoofden (financiën, P&O, marketing en communicatie, techniek etc.).
Met de uitbreiding ontstond ook de behoefte aan een actuele risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) met plan van aanpak en arbo-handboek, die we in 2024 opstelden. Voor ons is het essentieel dat de werkomgeving prettig, veilig en gezond is en voldoet aan wet- en regelgeving. Zo dragen we bij aan gemotiveerde collega’s, duurzame inzetbaarheid en goed werkgeverschap. Ook actualiseerden en implementeerden we de aangescherpte klokkenluidersregeling en de integriteitsregeling. De vertrouwenspersoon stelde zich in het voorjaar voor aan onze collega’s. Zij kunnen haar makkelijk benaderen indien nodig.
Onafhankelijk toezicht
De raad van toezicht houdt onafhankelijk toezicht op onze governance, financiën en strategie. Verderop in het jaarverslag legt de raad verantwoording af over zijn activiteiten.
Overleg van directeuren (ORO)
Het ORO is een statutair orgaan van de stichting. Het ORO adviseert ons bestuur gevraagd en ongevraagd en is een platform van overleg tussen de RPO en de regionale publieke omroepen. Het ORO bestaat uit de bestuurders van de regionale publieke omroepen. Bij de uitvoering van de RPO-agenda is het ORO nauw betrokken. Tal van onderwerpen bepalen de agenda van het ORO. Denk aan beleidszaken, de begroting, de collectieve zaken die volgen uit (de verdieping en aanscherping van) het concessiebeleidsplan, beleidszaken vanuit de overheid en toezichthouder, de toekomstvisie en tal van andere, vaak reguliere, (samenwerkings) zaken.

Bijzondere aandacht had het ORO in 2024 voor de uitvoering van de projecten uit het concessiebeleidsplan, waaronder:
- De verkenning van een gezamenlijke web-/appomgeving;
- De samenwerking met de landelijke en lokale lagen in het publieke omroepbestel;
- De alliantie met de NLPO;
- De oprichting van Bureaus Lokaal;
- Consultaties;
- Het onderhouden van contacten met stakeholders in Den Haag, Hilversum en in de regio;
- Thema’s als cultuur, inclusiviteit & diversiteit en verduurzaming.
De RPO en het ORO spraken in 2024 ook diverse keren over het nieuwe concessiebeleidsplan voor de periode 2026-2030. Dat plan dienden we eind maart 2025 in bij het ministerie van OCW.
In 2024 stimuleerden en faciliteerden we de uitwisseling van kennis en ervaringen tussen omroepen op het gebied van personeel en organisatie, financiën, techniek, onderzoek, marketing en innovatie. In verschillende overleggen kwamen deze professionals bijeen om relevante en omroepbrede onderwerpen te bespreken en advies uit te brengen aan het ORO. Wij coördineren deze overleggen.